W Muzeum Gustave Moreau

2022-06-06

Mieszkając w Paryżu przez niemal dekadę, odwiedziłem chyba wszystkie muzea, poza tym jednym - mieszkaniem i pracownią Gustave Moreau, francuskiego malarza i grafika, przedstawiciela symbolizmu i tytana pracy. Ostatnio mialem okazje spędzic znow kilka dni we Francji i tym razem już, nie mogłem sobie odmówić przyjemności wizyty.

 Jego obrazy przesiąknięte tajemnicą i mistyką, pełne postaci znanych z europejskich mitów poraziły mnie swym pięknem. Tysiące szkiców, posegregowanych w specjalnych gablotach dały mi pewne wyobrażenie, jak bardzo przemyślane i starannie wykonane są jego obrazy. Czułem się jak w Świątyni Najwyższego Piękna, patrząc na Zeusa pod postacią łabędzia uwodzącego Lede, albo na zastygłego Orfeusza czy Prometeusza niosącego światlo zagubionej ludzkości…